Steg 13 – Tema: RESURSUTVECKLING 4. Fokus , Beslut, Problemlösning – Lars-Eric Uneståhl

Certifieringsutbildning i självledarskap V.:2.0

0 of 21 lessons complete (0%)

Steg 13 – Tema: RESURSUTVECKLING 4. Fokus , Beslut, Problemlösning

You don’t have access to this lesson

Please register or sign in to access the course content.

Välkommen tillbaka till SjälvLedarkursen

Men först några kommentarer till Steg 12 och veckan som gick den som hade rubriken:

Vår resursrika hjärna – ett spännande område som på ett jättebra sätt introducerades av min kollega Åke Pålshammar från Uppsala universitet. Vill du se mera från detta område så sök på U-tube ”Hjärnkanalen” eller på hans namn.

Där hittar du en lång rad intressanta inlägg som alla handlar om ”Vår resursrika hjärna”.

En sak som Åke betonade var träningens betydelse för förändring. Du har säkert hört begreppet och Slogan ”TRAIN THE BRAIN” , som ju är basen för den plasticitet som hjärnan har visat sig ha. Det har hittills mest tillämpats på beteendeförändringar men med hjälp av den mentala träningen öppnas sig också möjligheten till radikala förändringar i vårt sätt att tänka och känna och i vår upplevelse och tolkning av det vi kallar ”verkligheten”.

I mina reflektioner här så utgår jag från Åkes beskrivningar av hur hjärnan fungerar i vårt ”vanliga! tillstånd och kopplar det till sedan till den mentala träningen och vad det är som gör att hjärnan fungerar annorlunda och ”ännu bättre” i samband med den mentala träningen.

Eftersom även den ”yttre” verkligheten, t.ex det som vi ser framför våra ögon bara finns i vår hjärna så skapar det ju möjligheten att med hjälp av mental träning skapa den verklighet som vi vill ha.

Vägen dit går genom det mentala rummet, det självhypnotiska tillstånd, och alternativa medvetandetillstånd som tolkar tillvaron utifrån våra mål och önskningar.

I vårt dominanta medvetandetillstånd så screenas våra informationsbit genom den kognitiva superstruktur som tolkar tillvaron utifrån vad som är logiskt, rimligt och trovärdigt.

Sitter vi solen i 25 graders värme så förkastar vi informationen (suggestionerna) att det är så kallt att jag skakar av köld. Men befinner jag mig i det mentala rummet så har jag inte tillgång till mitt logiska system utan börjar frysa och skaka av köld.

Drömmarna (som också sker i ett alternativt medvetandetillstånd) , gör att vi reagerar som om dröminnehållet vore ”verkligt”. Skillnaden mellan en dröm och en upplevd situation i det mentala rummet är att vi med mental träning kan styra innehållet i den mentala rumsupplevelsen medan vi i drömmen tvingas hänga med tills drömmen slutar.

När Åke i sin artikel i Läkartidningen tar upp riskerna med ungdomarnas hjärnor så hade det att göra med att det framför allt var pannlobens celler med rationellt tänkande och beslutsfattande som inte var färdigutvecklat (”omogenhet”) vilket gör att man är mer suggestiv och lättpåverkad av alla de intryck man får fram från sin omgivning.

Vi brukar tala om att man lever i ett slags hypnotiskt tillstånd tills man närmar sig puberteten och på ett mer logiskt sätt kan granska intrycken från andra och sina egna tankar och ideer. Det gör att den mentala träningen borde introduceras tidigt i livet när man som barn redan lever i ett slags ”mentalt rum” men där den ökade påverkbarheten gör att man lättare också fångas av och tar över saker som ger negativa effekter. Tänk om vi kunde hjälpa ungdomarna att använda den ökade suggestibiliteten till att programmera in mål och värderingar som leder till Självkontroll, SjälvLedarskap och ett bra liv på alla plan.


 

STEG 13 – Vecka 31 med temat: FOKUS, BESLUT och PROBLEMLÖSNING

Denna vecka är sista delen av området: RESURSUTVECKLING. Egentligen innebär ju alla momenten i hela Självledarkursen en Personlig utveckling och i och med det en ”Resursutveckling” men jag har ändå valt att ha ett speciellt område med det namnet, där Fokus, Beslut och Problemlösning är tre viktiga områden.

Vikten av Koncentration och Fokusering har betonats i alla tider men har på sista tiden kommet ännu mer ”i fokus” genom en rad böcker som skrivits på området och genom metoder som Mindfulness (en form av Mental Träning) som betonar vikten av att leva i nuet (t.ex för att lära sig ”Aktiv vila” istället för Vila, som ofta tar mer energi genom alla tankar som flyger omkring.

Koncentration kan delas upp i 2 dimensioner Fokusområde och Intensitet och brukar ofta definieras som Mer intensiv uppmärksamhet på ett mindre område (Fokusering, Tunnelseende, etc.) Men det innebär samtidigt mindre uppmärksamhet på allt som ligger utanför Fokusområdet (Dissociation). Detta är en stor fördel när det gäller att få bort störningar (negativa saker som vill ta min uppmärksamhet) men kan samtidigt vara en nackdel om det tar bort uppmärksamheten från något viktigt (t.ex ficktjuveri)

Det finns en annan typ av koncentration som jag kallar för ”Soft eyes”. Den utvecklades av de gamla japanska samurajerna som i striden kunde attackeras av flera angripare samtidigt. Om de då var fokuserade på en angripare så dödades de av de andra. Istället lärde de sig att vara uppmärksamma på alla samtidigt. I fotboll så bör en försvarare ha mer av ”soft eyes” än en anfallare som kan vara mer fokuserad på att få in bollen i motståndarmålet, medan en back bör ha en överblick över allt som händer så att hen kan fördela bollen till rätt person.

Begreppet flyt innebär en kombination av dessa två saker, en koncentration som automatiskt, av sig självt och utan ansträngning är inriktat på rätt saker.

En viktig del av SjälvLedarskapet är ju Självkontrollen. Som vi tidigare påpekat behöver vårt dominanta Kontrollsystem (DMT – Viljemässig ansträngning) kompletteras med Alternativa kontrollsystem (AKS) av vilka de två vanligaste är Bildstyrning och Triggers. Detta gäller inte minst området Fokus och Koncentration, där jag på webbinariet tog exempel på hur DKS försvårar koncentrationsförmågan och hur Flyt inte kan åstadkommas viljemässigt. Flyt är så viktigt att lära sig att komman in i eftersom det inte bara förbättrar prestationen i idrotten, arbetet m.m. utan också är en stor del i ett tillstånd av välbefinnande, njutning och må bra.

När det gäller beslutsområdet så fattar vi otaliga beslut varje dag. Som uppskattad siffra anges ofta 50000. De flesta av dessa är dock automatiska som vi inte ens tänker på när vi fattar (t.ex gester som vi gör t.ex med händerna). När det gäller mer medvetna beslut så delar nobelpristagaren Kahneman in dessa i två grupper eller system .

System 1 som är det vanligaste är snabba, impulsiva beslut utan någon längre ”betänketid”. Dessa leder ofta till sämre beslut men är ibland ändå nödvändiga i situationer som fordrar ett snabbt beslutsfattande

System 2 innebär att man noga tänker igenom konsekvenserna av olika beslutsalternativ innan man fattar beslutet. Detta innebär bättre beslut men nackdelen är att det kan orsakar grubblerier (”rumination”) som tar mycket energi. Detta gäller ju inte minst människor som har svårt att bestämma sig (ifr. Hasse och Tages Expressen eller Aftonbladet.)

Jag har skapat ett tredje system (System 3) där man med hjälp av mental träning kan fatta bra beslut utan den energiåtgång som grubbleriet medför. Det innebär i korthet att skriva ner fråge- eller problem-ställningen så noga som möjligt och sedan överlämna till MR-tillståndet (det ”undermedvetna) att komma fram till det bästa förslaget/lösningen.

Detta leder in på det tredje området: Problembearbetning, som innefattar tre steg

  1. Vilka problem ska jag ta itu med och försöka lösa
  2. Hur kommer jag fram till den bästa lösningen.

 

När det gäller punkt 1 så finns ett antal frågor (som inte jag gjort) som man bör gå igenom innan man beslutar sig för om man ska ägna tid och energi åt problemet.

När det gäller punkt 2 så kan man komplettera det vanliga problemlösningsarbetet med det mentala träningstillståndet, där man innan det mentala rummet, den meditativa joggingen etc. beskriver problemet och sedan överlämnar lösningsarbetet åt inre icke medvetna processer (ifr. Beslutsfattandets System 3)

Området med Problemlösning kan ju också knytas till den mentala tuffhetsträningen där en ändrad inställning till problem är en viktig del. Istället för att bli stressad av problem eller tankarna på fruktade problem så ses ju problem som ett viktigt sätt att växa och bli starkare. Att inte längre vara rädd för problem utan istället se dom som ett sätt att växa och bli starkare gör också att själva problemlösningen fungerar mycket bättre.

Det finns slutligen ett område i Problemlösning som vi av utrymmesskäl skall spara till nästa vecka och Steg 14 och det är den kreativa problemlösningen. Nästa vecka kommer vi nämligen in på humorns betydelse för ett bra SjälvLedarskap och ett bra liv. Humor hör också ihop Kreativitet så i kreativa problemlösningar spelar humorn en stor roll. Vi återkommer alltså med detta spännande område nästa vecka.


 

1. Gör övriga uppgifter och fyll i Certifieringsidan

(Ladda ner ⬇️)

CERT.sidor FÖR steg 13

2. Gör följande 3 träningsprogram under veckan och ange hur många gånger du tränar

Träningsprogram 1 – Koncentrationsträning

Träningsprogram 2 – Den tuffa koncentrationen

Träningsprogram 3 – Triggerkoncentration

 

3. Gör övning i Självmedkänslan för STEG 13

Övning SC-13

 

4. LÄSUPPFGIFTER:

  • Boken Stark när det gäller sid 57 – 141

Stark när det gäller – inlaga Korr2

  • Bok Mental träning i fotboll sid. 129-138

5. Reflektion på ett av mina citat