Steg 12 – Tema: RESURSUTVECKLING 3 – Min resursrika hjärna – Lars-Eric Uneståhl

Certifieringsutbildning i självledarskap V.:2.0

0 of 22 lessons complete (0%)

Steg 12 – Tema: RESURSUTVECKLING 3 – Min resursrika hjärna

You don’t have access to this lesson

Please register or sign in to access the course content.

Välkommen tillbaka till SjälvLedarkursen

Min förhoppning är att dessa fyra veckors kursuppehåll kan ha varit till nytta även för kursen, dels genom att den återhämtning och energipåfyllning som uppehållet förhoppningsvis har givit gör att du kan ta iu med de sista veckornas kursuppgifter, fylld av ny energi, motivation och entusiasm.
Du har säkert redan kommit så långt i ditt SjälvLedarskap att du ser till att ”fylla på” under semestern istället för att tillhöra de som behöver vila upp efteråt utifrån egna och andras förväntningar och krav att hinna med så mycket som möjligt under semestern.

Vissa av er har, vet jag, använt tiden till att ”komma ifatt”. Kursen har ju avsiktligt fördelats under en längre tid för att fler ska kunna kombinera uppgifterna med sina ordinarie arbetsuppgifter, men några av er har ett så digert arbetsprogram att man haft svårt att ändå få tiden att räcka till för webbinarer, certifieringsuppgifter och till den så viktiga träningen.

När det gäller träningen så kan ju de 15 minuterna förläggas till valfri tid på dygnet och även till sänggåendet, när man ändå ska slappna av.
Eftersom programmen dock slutar med: ”Slå upp ögonen och känn dig helt vaken och bra på alla sätt” bör man i så fall säga till sig själv (och bildmässigt se det man vill ska hända) innan man börjar träningen – att jag kommer inte att ta emot slutorden utan kommer istället låta avslappningen gå över i en djup, skön och vederkvickande sömn.

När man ser att det fungerar så upptäcker man att man kan ändra på det innehåll som programmen har utifrån egna behov och intressen. Detta är första steget till den fulla självhypnosen. Ett viktigt steg dit är dock att man klargör tilläggen och förändringarna innan man ”går ner” i sitt mentala rum där man sedan bara ”låter saker hända” utifrån programinnehållet och utifrån de egna tilläggen eller förändringarna man bestämt innan.

Detta att ”låta saker hända” utifrån de bildmässiga programmeringar man gör är något som man bör använda sig av i livets alla situationer och inte bara när man i sitt mentala rum ”programmerar” den framtid man vill ha. Innan man går in i en situation, vare sig det är en idrottsprestation eller en träff med en kund, så ser man för sin inre syn det man vill ska hända (inte det man fruktar eller förväntar sig) för att sedan ”låta det hända” utan att man medvetet anstränger sig eller försöker få det att hända.

Samma sak gäller i själva träningen. Om man anstränger sig eller ”försöker” slappna av eller ”gå ner/in i sitt mentala rum så går det mycket sämre än när man bara ”låter det hända”(flyt).

Lycka till! ✋


 

VÄLKOMMEN TILL STEG 12 : MIN RESURSRIKA HJÄRNA

En av lärarna i utbildningen till certifierad SjälvLedare är Åke Pålshammar. Vi var studiekamrater vid Uppsala universitet och doktorerade samtidigt 1974. ( för några veckor sedan blev vi bägge två promoverade till ”Jubeldoktorer” vid en högtidlig ceremoni vid universitet (dagen) och slottet på kvällen, detta efter att ha varit verksamma i 50 år.

Åke kom under dessa 50 år att stanna kvar på Uppsala unversitet, där hans specialitet blev barn- och ungdomspsykologi samt Neuroscience. På det senare området blev han en ofta efterfrågad expert, bl.a för radion. Han startade också ”Hjärnkanalen” på U-tube, där han och andra experter på hjärnan genom åren har förmedlat viktiga kunskaper om hjärnan.

Medan Åke stannade i Uppsala så flyttade jag till Örebro och byggde upp Psykologiska tjänsten där (först på Socialhögskolan, sedan GIH och Universitetet). Jasg hade dick förmånen att få med mig Åke så att vi kunde arbeta tillsammans under de första åren innan han återgick till Uppsala.

Vi har dock fprtsatt att samarbeta och I min senaste bok: Förälskelse och/eller kärlek (www.logistikteamet.se/siu) så har Åke skrivit kapitlet om hur förälskelsens ”drogtillstånd” förvrider och förändrar hjärnans funktioner och får oss att göra saker (t.ex gifter sig) som man sedan kanske ångrar när förälskelsens temporära tillstånd är över och utan att tillståndet har gått över till ”kärlek”.

Åkes specialitet är alltså hjärnan och framför allt hur våra barns och ungdomars hjärnor skiljer sig från den vuxna hjärnan. Jag bifogar på läsavsnittet en artikel från Läkartidningen, som på ett klargörande sätt visar de risker som barn och ungdomar utsätts för i dagens samhälle just genom att deras hjärna inte har hunnit utvecklats till en vuxen och mogen hjärna.

När min gode vän Pehr Leissner (tyvärr död nu) var nybliven läkare lät han en forskare på Chalmers försöka räkna ut hut många möjliga resurser, som hjärnan har, detta genpm att titta på antal nervceller (över hundra miljarder) och de kontaktmöjligheter som varje nervcell hade (över 10000) . Efter att räknat på detta i en vecka fick Pehr beskedet att antalet kopplingar (resurser) är så stort att det överstiger den mänskliga ”fattningsförmågan”. Det är naturligtvis bara möjligt att använda en brådel av det under livet. Detta kan vara en bra bakgrund till det område som SjälvLedarkursen behandlar just nu (Reursutveckling) och till Åkes rubrik för detta webbinarium: ”Min resursrika hjärna”


 

1. Gör övriga uppgifter och fyll i Certifieringsidan

(Ladda ner ⬇️)

CERTIFIERINGSSIDA FÖR steg 12

2. Gör följande 2 träningsprogram under veckan och ange hur många gånger du tränar

Träningsprogram 1 – Självhypnos

Träningsprogram 2 – Mental avslappning och mentala hemmet

 

3. Gör övning i Självmedkänslan för STEG 12

Övning SC-12

4. LÄSUPPFGIFTER:

  • Artikel från Läkartidningen av Åke Pålshammar

Läkartidningen tonår Åke P.

  • Feedbackboken (Se certifieringssida 2-3)

 

5. Reflektion på ett av mina citat